2007-01-19

Vrede

Is een dagelijkse groet in veel gebieden. Het is een wens. Shalom. Salaam. De uitspraak ervan helpt die bevorderen. Een beetje of veel.
Stel je voor dat iedereen elkaar groette met "oorlog!" ... Echt iets voor oorlogszuchtige mensen, maar die hebben dan ook doorgaans wel een bekende variant voor het woord.

In mijn optiek zijn wijze mensen automatisch verbonden met vrede en dwaze met oorlog. Zo zijn wijs LIJKENDE mensen verbonden met oorlog en dwaas LIJKENDE mensen met vrede. Niet soms?
In een Godsboek staat ergens: "de goddelozen kennen geen vrede". Ik stel me voor dat een persoon die geen god kent, onrustig is, rusteloos, nergens thuis. Ik specificeer hier niet "god". Voor mij is G'd de Enige (over alle schepping, zelfs de zgn Verderver). Een willekeurig mens kan een stenen beeld kiezen als een god waarvoor geofferd wordt e.d. maar dat soort goden zijn geestvernauwers. Die vangen iemand in de beperking van het stoffelijke. Daardoor kun je (misschien wil je) ook niet verder kijken dan je neus (of afgodsbeeld ) lang is. Dwaas dus. Schijnvrede. Aandachtsroof van de echt WAARACHTIGE Vredegever vandaan: daarom heet het ook "want Ik ben een naijverig (jaloers) G'd" (jaloers dat mensen stenen beelden aandacht geven in geloof).
Niemand kan G'd zien EN bestaan. G'd is echt "onzienlijk" en wie kan dat accepterenn bevatten? In 1 opzicht is het maar goed ook: het zou gewoon te veel zijn , te groot. Onbevattelijk groot. in het Joodse hebben ze een schitterend woord voor de Heerlijkheid van G'd. Ik vind zelf het woord "heerlijk" al bijzonder.
Het resoneert ook heel sterk als ik een fractal zie. Daar IS iets mee, dat sterk verband houdt met G'd. Niet goed hier 123 uit te tekenen. Maar het twoinkelt, flonkert, schittert en kalmeert en windt op tegelijk. Het is net of alles wat kan trillen, veel hoger gaat trillen. Heel bijzonder en mooi. Verslijt me maar voor gek, als je het niet begrijpt, maar zodra je het tegenkomt, zul je je mij herinneren en je mond zal misschien openvallen van verwondering. Dat deed ik nl ook
:-)
Vrede is geen dooie boel. Oorlog wel.
Wie doet alsof er geen oorlog is en doet alsof de vrede gezocht moet worden, leeft niet echt, wil alleen maar uit angst macht te verliezen, het beter weten.
Angst is de ultieme killer en symbool van onvrede..

Jij kiest!

>>> einde van dit bericht <<<