2007-10-20

Heaven en TrotsopJanWolkers

Heftig. De Heaven is niet saai.
Wil je de hemel op aarde hebben?
Dan moet je niet te ver voorbij kijken.
Volg de sporen:

"In U"
"Van hun" (de kinderen)
"Nabij" (HIER)

Het is wel een steek in je hart als er weer een stukje echt Holland, want dat was Jan Wolkers eigenlijk, vantussen is.
Als er iets is waar men een stempel "trots" op sou kunnen zetten is dat nou so iemand. Controversioneel ja maar ECHT. Ongeveinsd.
Ik kan me voorstellen dat Verdonk voor een identiteit wil vechten -vooral 1 zoals die in Verbal Jam onlangs verwoord werd- en misschien toch die Hollandse bedoelt, maar ik voel me meer thuis bij die welke Maxima toch echt wel fris als een gezonde binding tussen diverse denkwerelden presenteert. Of Jan Wolkers z.l. in zijn ruwe en toch verfijnde echtheid. Dat vind ik gelijkwaardigheid bevorderend. Dat wi niet zeggen dat ik het eens ben met het soms ruwe vloeken. Verdonk wou beschermen tegen overstroming van onze "eigenheid" door hele, soms wilde volksstammen uit vreemde oorlogsgebieden. De enige vijand van verdraagzaamheid is echter onverschilligheid. Je afsluiten is daar een aanwijzing van. Je openstellen met een glibberige apostolische schijnheiligheid is net zo erg.
Echt zijn zoals Jan Wolkers resoneert met wat ik voel, wil. Hij lijkt alleen onverdraagzaam tegen de vrijheidsbelemmeringen om te kiezen voor verdraagzaamheid, volledig leven, wat eigenlijk volgens mij het geluk is dat G'd de mensen wil zien beleven.
Zo iemand als Jan Wolkers is niet echt dood: hij leeft voort in het Hollandse gevoel bij "waar de blanke top de duinen".
Dat is een beetje troost.

>>> end msg <<<