2006-03-08

Kleur

De verkiezingen zijn weer over en de posters fleuren de meeste kleurloze dorpen op alsof het net voorjaar is geworden. Dan wel niet met bloemen en zo (Zelfs die milieupartijen zie ik er niet mee) maar toch, het is net VALENTIJN, 1 dag per jaar veel liefde en de overige 364 dagen haat, nijd, doodzwijgen, spot, ONVERSCHILLIGHEID, kortom alles wat maar liefdeloos en eigenwijs genoeg lijkt (nee eerlijk, mijn liefje was een uitzondering, ze deed meerder dagen per jaar Valentijn op haar manier en niet alleen voor mij).
Of KERST, net zo, het is een paar dagen, zelfs een paar weken soms, wat vrede (!) en de rest van het jaar herademt wapenproducerende bevolking weer vanwege de oorlogsinkomsten.
Of JOM KIPOER boete voor een heel jaar , zelfs vooruit, maar ja wie zou dat niet willen als je wat handig wilt zijn? en de rest van het jaar weer schulden maken.
Of RAMADAN, goed vasten de hele dag nou ja behalve de nacht dan.... toch wel wat anders dan dat VASTEN bij de 'kattelieken' met opgespaard snoep dat na 40 dagen in 1 dag opgegeten wordt.
En dan die EVANGELISTEN die de heel dag anderen doodslaan met hun Bijbel terwijl er toch duidelijk in die Bijbel staat: "Gij zult niet doodslaan'' . De goede niet te na gesproken natuurlijk want net als met recklame voor goede chocola of wasmiddel geldt: "goede wijn behoeft geen krans". (stel je voor, loop ik me daar een goede Bordeaux aan te prijzen door met een volle fles op iemands hoofd te timmeren).
Natuurlijk ik overdrijf. Misschien ben ik wel net zo hypocriet als bovenstaande of [ZELFCENSUUR VAN HANS] Een HEEL mens is goddelijk om te ontmoeten.Je gaat als een ander mens weg, zoals bij de Dalai Lama naar het schijnt en al helemaal zeker bij de Jood Jezus, zelfs nu nog.
Gespeend van arrogantie , prettig trots en met een hoofd en houding die met recht spreken van een goede inborst, waardoor het aankijken even vrij en frank is en warm, genegen, zonder schroom, geheel gevuld met "OK" ipv "VLOEK". Hoe kan zoiets zo maar omslaan in een totaal tegendeel? Zo erg dat die prettige trots steeds een donderwolk boven zich draagt?
Hoort het misschien bij een akelige voorspellingen dat "de liefde van de meesten zal verkillen" en 'de wetsverachting zal toenemen' ? (gebrek aan respect, hoogtij van het egoisme).
Ik hoop zo van niet.
Maar als onze maatschappij echt zo ziek is, dat relaties opgeofferd moeten worden aan de eigen vrijheid (ik denk er aan hoeveel vrijheid ik ervoor over gehad heb om de relatie te eren), dan zijn de mensen ziek, niet de maatschappij an sich.
en dat vind ik toch knap kleurloos, ontmoedigend, verdrietig. Ik voel me stuk.