2006-03-24

Ruisvogel

Lijken ouders op vogels? Ik denk het wel.
Surinaamse moeders zien er wat uit als paradijsvogels met hun prchtige bonte kleding. Een gereformeerd juffie ergens lijkt wel een kiwi met een hoedje op, paalzitters doen wat aan ooievaars denken, kroeglopers en eenden ? Die waggelen toch ook? nou ja ga maar door, 1 bijzondere lijkt me wel deze: de ruisvogel. Deze kruising tussen een reiger en een struisvogel heeft bijzondere eigenschappen: steekt als hij bang wordt, de kop in het zand en is daarmee erg kwetsbaar, terwijl net als een reiger het seksleven heel uitgebreid is, maar na de climax en het grootbrengen van het kroost men elkaar niet meer ziet staan, lucht voor elkaar is, wat erg koud aandoet. Trieste vogels vind ik het.
Die vogel bestaat niet dacht ik, maar 't menselijk evenbeeld ken ik van zeer dichtbij. Wees dus niet verbaasd als je hier of daar een somber manspersoon ziet lopen, die opeens weer opveert als er nog echte mensen blijken te bestaan met de kenmerken openheid, vriendelijkheid, geduld, warmte, kwinkslagen en vooral het ontbreken van ongezeglijkheid. Want dan voelt die persoon zich niet meer alleen, er is weer hoop.

"Ik zal vrede tot uw overheid maken en gerechtigheid tot uw heerseres. Van geen geweld zal in uw land meer gehoord worden, van verwoesting noch verderf in uw gebied; en gij zult uw muren Heil noemen en uw poorten Lof." Jes 60:17-18.

---
Alle ware leven is ontmoeten (Martin Buber)